Tahliye davası şartları

Uygulamada en çok sorulan sorulardan biri de tahliye davası şartlarıdır. Tahliye davası sonucu nedir ? Tahliye davası ne kadar sürer ? Tahliye davası açma süresi ne kadardır ? gibi sorular kiracı ve kiralayan tarafından merak edilen konuların başında gelmektedir.

Tahliye davası için gereken şartları iki başlık altında toplayabiliriz:

1-İcra İflas Kanunun 269 ve 276. maddeleri arasında düzenlenen kiralanan taşınmazların icra yoluyla tahliyesine ilişkin hükümler.

2- Borçlar Kanununun m. 260 ve 288 ve m. 315 ve 362’de düzenlenen kiralar hakkında genel hükümler dayalı tahliye sebepleri. Bunlar:

• Kiracının temerrüdü
  • Kiralananı kendisi, eşi, altsoyu, üstsoyu veya kanun gereği bakmakla yükümlü olduğu diğer kişiler için konut ya da işyeri gereksinimi sebebiyle kullanma zorunluluğu varsa,
  • Yeni malikin gereksinimi,
  • Kiracının, kiralananı belli bir tarihte boşaltmayı yazılı olarak taahhüt etmesi

Kiralayanın kira sebeplerine bağlı olarak hukuki durumu hangisine elveriyorsa buna ilişkin hukuki süreci başlatabilir.

Tahliye davasında görevli mahkeme hangisidir ?

Tahliye davası şartları mevcutsa Mahkemede doğrudan tahliye davası açılabilir.

Kiracıya karşı borçlar kanunda sayılı sebepler veya sözleşmeye aykırılıktan sulh hukuk mahkemesinde tahliye davası açılabilir. Dava sonunda mahkemeden alınacak tahliye kararı ilamı icra takibine konu edilerek taşınmazın tahliyesi sağlanabilir.

Haciz ve tahliye talepli icra takibi

Eğer kiracı kira borcunu ödemiyorsa İcra İflas Kanunun 269 ve 276. maddeleri arasında düzenlenen doğrudan ilamsız icra takibi yoluyla tahliye süreci başlatılabilir. Kiracı kirayı ödemediği takdirde kiracı borçluya gönderilecek ödeme emriyle borçlunun 30 gün içinde borcunu ödemesi aksi takdirde tahliyesi ihtar edilir. İcra müdürlüğü tarafından gönderilecek Örnek–13 ödeme emrinde; kira akdine ve borca 7 gün içinde itiraz edebileceği de yazılır.

İcra takibi ile kiracının tahliyesinin şartları nedir ?

Doğrudan İcra müdürlüğü aracılıyla kiracının tahliyesi için;

• İcra müdürlüğü tarafından gönderilecek Örnek–13 ödeme emrine süresinde itiraz etmemiş olması veya itiraz etse bile itirazının mahkemece kaldırılmış,
  • Kiracının 30 gün içinde Örnek–13 ödeme emrinde yazılı borcu ödememiş olması
  • 30 günlük ödeme süresi geçtikten sonra tahliye davası açılıp mahkemeden tahliye kararı alınması.

Bu durumda tahliye kararı ile aynı icra dosyadan taşınmazın tahliyesi sağlanabilir.

Tahliye davası şartları mevut olsa bile doğrundan icra müdürlüğüne başvurulabilir. Uygulamada en sık başvurulan hukuk yol bu şekildedir.

Tahliye davası şartları her olaya göre farklı olabileceğinden hukuki destek alınarak süreci devam ettirmeniz hem zaman kazanmanız için hem de ileride hukuki olarak hak kaybına uğramamanız için gereklidir.