Bedelli Askerlik Yasası ve Kıdem Tazminatı

Kamu oyunda Yeni Askerlik Yasası olarak bilinen 25.06.2019 tarihli 7179 numaralı Askere Alma Kanunu uyarınca Bedelli askerlik yapanlar önceki benzer kanunların aksine Kıdem Tazminatı alma hakkına sahip olacak. Şöyle ki;

1457 sayılı İş Kanununa göre , iş akdinin muvazzaf askerlik hizmeti nedeniyle feshedilmesi durumunda işveren işçinin kıdem tazminatını ödemek zorundadır.Fakat geçmişteki Bedelli Askerlik uygulamalarının bir kısmında 21 gün temel hizmet şart koşulmuşken ,2011 ve 2014 tarihli Bedelli Askerlik Kanunlarında temel hizmet şartı aranamadı.Dolayısı ile Bedelli Askerliğe hak kazananlar sadece bedeli ödediler ve fiilen silah altına alınmadılar.Böylelikle de kıdem tazminatı almaları söz konusu olmadı.

Geçen yıl(2018) tarihli bedelli askerlik yasasında ise temel askerlik eğitimi şart koşuldu fakat önceki yasalardan farklı olarak temel askerlik eğitiminde olan çalışanların eğitim süresince çalıştıkları kurum ve kuruluşları tarafından “aylıksız veya ücretsiz izinli” sayılacaklarına dair hüküm de eklendi.Böyle olunca da 21 günlük temel askerlik eğitimi için fiilen silah altına alınan bedellilerin kıdem tazminatı alıp alamayacakları konusunda ihtilaf ve tartışmalar yaşandı.

25.06.2019 tarihli son yasa ile bedelli askerlik kalıcı hale getirildi.Ve yeni yasada temel askerlik eğitiminde olan çalışanların eğitim süresince çalıştıkları kurum ve kuruluşları tarafından “aylıksız veya ücretsiz izinli” sayılacaklarına dair hüküm yer almadı.Bu nedenle artık bedelli askerlik yapanların 2 adet seçimlik hakkı olacak; isteyen askere giderken iş akdini askerlik nedeni ile feshedecek ve kıdem tazminatını alabilecek isteyen de askerlik dönüşü işine devam edebilecek.

Böylelikle yeni askerlik yasası ile halihazırda bakaya veya yoklama kaçağı durumundaki 46 bin kişi ve bundan sonra bedelli askerlik yapacak olan vatandaşlar kıdem tazminatını alarak iş değiştirme fırsatı da kazanmış olacak.